Wanneer u een hypotheek wilt afsluiten, is het voor de hypotheekverstrekker belangrijk om inzicht in uw inkomen te hebben. De bank wil namelijk zeker weten dat u ook daadwerkelijk de hypotheeklasten kunt dragen. Hiervoor heeft u een werkgeversverklaring nodig. Maar wat is een werkgeversverklaring precies? Welke gegevens moeten hierop vermeld staan? En hoe krijgt u een werkgeversverklaring?
Wat is een werkgeversverklaring en wanneer heb ik deze nodig?
Een werkgeversverklaring is een overzicht van uw inkomen en wordt alleen verstrekt als u een vast dienstverband heeft. In de werkgeversverklaring staat onder andere beschreven of u een vast contract heeft en wat uw bruto jaarinkomen is. Ook wordt er aangegeven of de werkgever u een lening heeft verstrekt.
Een werkgeversverklaring heeft u nodig op het moment dat u een hypotheek wilt afsluiten. De verklaring geeft de hypotheekverstrekker namelijk de zekerheid dat u uw hypotheeklasten kunt dragen. Soms kan een deze verklaring nodig zijn voor het afsluiten van een huurcontract.
Wat is het verschil tussen een werkgeversverklaring en een intentieverklaring?
Een intentieverklaring is een extra onderdeel van een werkgeversverklaring. Dit deel kan ingevuld worden door uw werkgever indien u geen vast dienstverband heeft. Met een intentieverklaring geeft uw werkgever aan de intentie te hebben om u in vast dienstverband te nemen. Deze intentieverklaring kan een hypotheekverstrekker toch extra zekerheid geven in het geval dat u (nog) niet in vaste dienst bent.
Hoe regel ik een werkgeversverklaring?
Heeft u een vast dienstverband en heeft u een hypotheek aangevraagd? Dan is een werkgeversverklaring nodig. Een werkgeversverklaring moet worden ingevuld door uw werkgever en kan daar dan ook worden aangevraagd. De meeste bedrijven hebben deze verklaring wel klaarliggen. Veel hypotheekverstrekkers hebben ook een online verklaring die ingevuld kan worden of een leeg formulier in de vorm van een PDF die u kunt downloaden
Wat is er belangrijk bij het invullen van een werkgeversverklaring?
Het is bij een werkgeversverklaring erg belangrijk dat deze door één persoon wordt ingevuld, en met dezelfde pen. De datum van indiensttreding moet kloppen en de adresgegevens moeten overeenkomen met de benoemde gegevens op de loonstrook. Ook het inkomen dat aangegeven staat op de werkgeversverklaring moet overeenkomen met uw loonstrook. Een werkgeversverklaring moet bovendien altijd naar waarheid worden ingevuld. Ook moeten alle vragen op de verklaring ingevuld zijn en moet er een naam en handtekening op van de ondertekenaar en een bedrijfsstempel. De correctheid van het formulier zal door zowel de hypotheekadviseur als de hypotheekverstrekker nauwkeurig gecontroleerd worden. Indien blijkt dat er iets niet juist is, dan zult u de verklaring opnieuw moeten aanvragen.
Interesse in een vrijblijvend gesprek?
Wilt u uw werkgeversverklaring door ons laten controleren? Of heeft u nog andere vragen over het afsluiten van een hypotheek? Vul dan het onderstaande formulier in.
De werkgeversverklaring biedt de hypotheekverstrekker de zekerheid dat u uw hypotheeklasten kunt dragen.
V&W Adviseurs kan u helpen de werkgeversverklaring te controleren. Hierdoor vergroot u de kans dat deze door de hypotheekverstrekker wordt geaccepteerd. Uiteraard kunnen wij u ook adviseren en ondersteunen bij andere aspecten van de hypotheekaanvraag. Wij kunnen u een gratis hypotheekgesprek aanbieden waarin wij u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden van uw hypotheek. Neem hier contact met ons op of bel 015 – 215 78 00.